MEDITATIE OEFENINGEN VOOR THUIS


Meditatie wordt steeds populairder en is geschikt om meer rust te vinden en controle te krijgen over jouw lichaam en geest.
Hieronder staan 3 korte meditatie oefeningen die geschikt zijn voor thuis.

 

Hoe vaak moet ik deze oefeningen doen?

Ik raad aan om de oefening op z`n minst een paar dagen per week uit te voeren. Het liefst elke dag.
Het zijn vrij korte oefeningen. Wanneer je dit op een dag doet, mag je uiteraard zelf weten. De 1 vind het fijn om in de ochtend een meditatie te doen en de ander vind het heerlijk na een lange werkdag of voor het slapen.
 

1. ADEMHALINGSMEDITATIE

Ademhaling meditatie is een van de eenvoudigste en meest ontspannende vormen van meditatie. 

Zoek een zitplaats waar je lekker comfortabel kunt zitten. Zorg ervoor dat je met rechte rug kunt zitten. Belast jezelf op geen enkele manier. Laat je handen rusten op je schoot.

Sluit je ogen en haal langzaam en diep adem. Adem in door je neus en uit door je mond. Als je inademt zorg je er voor dat je maag en longen zich helemaal vullen. Bij het uitademen leeg je de longen volledig. Hou dit gedurende vijf minuten vol. 

Laat vervolgens je ademhaling teruggaan naar z'n normale ritme. Laat je lichaam doen wat dat van nature doet. Je kunt ademen door je neus of door je mond. Het maakt niet uit. Kies de methode wat voor jou goed aanvoelt.

Als er gedachten in je opkomen tijdens deze meditatie breng je gewoon je aandacht terug naar je ademhaling. Dit doe je bij je alle gedachten. Het maakt niet uit of het nou wel of juist geen sterke emoties zijn. Laat ze komen en laat ze gaan..

Het doel van deze ademhaling meditatie is niet om negatieve gedachten en gevoelens te vermijden, maar om je te leren om je aandacht weg te nemen van deze gedachten.


2. LOOPMEDITATIE

Bij deze oefening is het van belang dat jouw aandacht gefocust is op de bewegingen die jouw eigen lichaam maakt. Voor deze oefening heb je een ruimte nodig van zo’n zes meter waarbij je niet uit jouw concentratie wordt gebracht, bijvoorbeeld de woonkamer.

Bij deze korte meditatie oefening ga je allereerst rechtop staan en concentreer je op jouw voeten. Besef hoe jouw beide voeten jouw hele lichaam in balans houden. Vervolgens begin je heel rustig te lopen en focus je op de bewegingen die jouw benen maken. Je blijft gefocust op jouw beide voeten en voelt de bewegingen die je hielen en tenen maken als je weer een stap maakt.

Als je goed beseft welke bewegingen jouw beide benen maken tijdens het lopen kun je meer de focus leggen op de rest van jouw lichaam. Het doel van loop meditatie is namelijk dat je bewust wordt van de bewegingen van jouw gehele lichaam tijdens het lopen. 


3. MEDITATIE TEGEN SLAPENLOOSHEID

Ga op het bed zitten en  sluit nu rustig jouw ogen en concentreer je op jouw ademhaling. Wees bewust van iedere ademhaling en adem goed diep in en langzaam weer uit. Hou dit enkele minuten vol en forceer jouw ademhaling niet.

Je zult vanzelf merken dat je volledig gefocust bent op jouw ademhaling. Zodra je na deze oefening in jouw eigen bed gaat liggen, zal je merken dat het slapen nu een stuk makkelijker gaat.


TIPS

Tip 1: Zorg voor routine. Wanneer je begint met mediteren is het belangrijk dat je dit regelmatig doet. Ook al heb je per dag maar vijf minuten tijd om te mediteren probeer dit dan toch te doen, want het zorgt dat je meer routine krijgt met mediteren. Wanneer je begint met mediteren kan het vaak een aantal sessies duren voordat je de voordelen inziet.

Tip 2: Vind thuis een rustige plek voor jouw oefeningen, zodat je niet gestoord kunt worden.

Tip 3: Plaats fijne geuren in jouw omgeving: Wanneer je in een ruimte zit bevorderen geuren waar je van houdt het gemak van jouw lichaam en geest. Steek bijvoorbeeld een geurkaas aan of een wierook zoals Palo Santo.

Tip 4: Mediteer niet op een lege maag. Een hongerig gevoel in jouw maag kan zorgen voor een mindere concentratie.

Tip 5: Laat frustraties los. DIt kun je doen door eerst te beginnen met een ademhalingsoefening.

Tip 6: Sluit jouw meditatiesessie rustig af. Zodra je klaar bent met jouw meditatiesessie blijf dan nog even rustig zitten. Geniet nog even na van jouw sessie voordat direct in beweging komt, dit versterkt het gevoel dat je hebt.

Tip 7: Mediteeer met edelstenen. Edelstenen ondersteunen ons tijdens de meditatie en kunnen ons een ''duwtje in de rug'' geven. Kies bijvoorbeeld voor een bergkristal als je meer in balans wil komen. Houd de edelsteen in je hand tijdens de meditatie of leg de edelsteen op jouw meditatiekussen. Kies voor onze voordelige Chakra set, als je 1 voor 1 je chakra`s in balans wil brengen/houden.


note: teksten mogen niet worden gekopieërd en gebruikt zonder schriftelijke toestemming van mente-espíritu.

Sorteer op
Sorteer op
© 2020 - 2021 Mente Espiritu | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel